Громовик – символ Перуна, культовий оберіг слов’ян.

Громовик - символ Перуна, культовий оберіг слов'ян.

 

 

Громовик (громівник, перуниця, колесо Перуна) – широко зустрічається в побуті та інтер’єрі слов’ян. Особливо часто його можна помітити в Карпатах, на сволоках хатів та старих скринях, на ручних хрестах і підсвічниках, на гуцульських рушницях і ременях, на музичних інструментах, різьблених скриньках і дерев’яному посуді тощо. Громовик – культовий, народний оберіг слов’ян, символ Перуна – Бога грому і блискавки, граду, небесного вогню і дощу. Являє собою шести-, семи- або восьмипелюсткову розетку, чи то пак, колесо зі списами. Є одним із різновидів солярних знаків та зберігся до наших днів завдяки археологічним та етнографічним матеріалам.  Зустрічається в усіх індоєвропейських культурах, зокрема в римлян та кельтів мав назву – Колесо Юпітера. Громовик символізує небесні стихії: Небо, Сонце, Вогонь, Грім, Блискавку, Дощ.  На багатьох дерев’янних старовинних церквах, а також могилах досі зустрічається знак Перуна: На початку XX століття символ активно почав застосовуватися різними new age формаціями і став називатися в езотеричних колах як “Квітка Життя”. Вони вважали, що “громове колесо” лежить в основі сакральної геометрії. Також є припущення, що цей знак є позначенням кульової блискавки.    Зустрічається не тільки у слов’ян, а й у персів, шумер, що свідчить про його арійську основу: Цікаво, що такий самий знак часто зустрічається в деяких регіонах Німеччини, Франції та інших європейських країнах, а також у країнах південно-східної Азії.  Гуцули, бойки та лемки називають символ просто – “ружа”, тобто роза, розетка. Він досі застосовується в народних орнаментах різблярами: Колесо із шістьма списами зображене на Ромашківському календарі IV ст. н.е. – ним позначено день слов’янського Бога Перуна наприкінці липня. Особливі моління Богy-Громовержцю в липневі дні, коли дуже часті гpози і гpозові зливи, пов’язані з тим, що до цього часу ypожай хлібів вже дозрівав і сильні зливи могли збити зеpна з колосків перед жнивами. Сьогодні цей день називають – Ільїн день (20 липня).    Християнський Ілля Громовержець увібрав всі риси язичницького Перуна. Зображали його з довгою бородою, який мчить по небу на золотій колісниці, запряженій 4 або 7 кіньми, безпощадно кидаючи громовими списами у чортів та демонів: Збереглося чимало прикмет, пов’язаних з Громовержцем: До Іллі і громи не страшні Грім гримить, то Ілля по небесному мосту в огненній колісниці їде До Іллі хмари ходять за вітром, а після Іллі—проти вітру На Іллі новий хліб на столі Перун у слов’ян був верховним Божеством, Богом правосуддя, вісником законів. Його боялися і шанували. Особливо землероби, яким він посилав благодатні дощі на поля і посіви та гарантував врожайний рік. Так почали карбувати символ Перуна у вигляді “громового колеса” як оберіг на всіх предметах, які мали відношення до людей. У гуцулів абсолютно всі предмети, від чересів до баклаг мають ці символи: Громовик – дуже потужний язичницький символ, який “вбивав” усе лихе і негативне та брав під свій захист, допомагав концентрувати життєву енергію. Саме так можна охарактеризувати його та пояснити тотальне розповсюдження символу у слов’ян аж до наших днів. Старожили пояснюють, що священний знак також зображали на стінах будинку, щоб охороняв від блискавки: Народне мистецтво ще раз демонструє неймовірну глибину пам’яті. Сам зв’язок сонця та колеса виник ще у сиву давнину і зберігся в народних обрядах до наших днів. На Купала та Різдво хлопці беруть колесо, запалюють його та починають обертати, крутити по землі, спускаючи з гори.

– Культурно-історичний портал “Спадщина Предків”

Джерело: http://spadok.org.ua/narodni-symvoly/gromovyk-symvol-peruna-kultovyy-oberig-slov-yan
© СПАДЩИНА ПРЕДКІВ

Коментарів немає.

Залишити коментар